Figuris äventyr special! - Del 6

Här kommer ett specialäventyr med Figuris!
Wohoo.
...........................................

Hej!
Anna-Lisa och jag har varit i Rom, Italien.
Och här kommer Mitt äventyr i Itaaaaalien.
Här är Pantheon.
Det är en stor byggnad med en kupol.


Här ser ni bara utsidan...
Men här är jag på insidan :)

 
Här är jag i Pantheon.

Här är Colosseum.
En väldigt stor och gammal byggnad. 
Colosseum användes till gladiatorer som skulle slåss.
Både med andra Gladiatorer och djur, som tigrar och Lejon...
Tyvärr har Colosseum förstörts en aning.
Det finns många anledningar,
men en är att man har tagit sten från Colosseum för att
bygga andra byggnader.
En annan är krig.

 

Man har fått hälla cement över sittplatser och trappor. Annars skulle Colosseum rasa.
Colosseum, om den hade alla sittplatser kvar,
så skulle den rymma mer än Globen i Stockholm.
Och det är stooort.
Men här är jag i Colosseum :) 
 
 
Jag i Colosseum.

Här är Fontana Di Trevi.
Det är en gammal fontän.
Om man kastar ett mynt över
vänstra axeln i fontänen,
kan man vara säker på att man kommer tillbaka till Rom.
Och det gjorde Anna-Lisa.
Och hon lovade mig att isåfall skulle jag få följa med igen.



Och här är Jag i Fontaaaana Di Treeevi ! :D

 

Och här är Sankt Peters kyrkan..

 

Kupolen, det man tänker på som mest när man ser kyrkan,
liknar Pantheon inuti.
Men Sankt Peters Kyrkan är såå mycket högre och större.
Och jag har faktiskt både varit i kupolen och på kupolen.
Här är jag i kupolen.

 

Och nu kommer ett par utsiktsbilder över Rom ifrån toppen av kupolen.
Jag är inte med på denna bild.
Anna-Lisa var rädd att jag skulle ramla ner.


Detta är faktiskt bara en zoom - alltså förstoring på gamla Rom. 
Man ser bland annat Colosseum i mitten. 
Här kommer en riktig utsiktsbild!

 

Hah.. Rom är så stort att man inte ser slutet av det på bilden.
Detta var veckans äventyr.
Nästa äventyr kommer på Skärtorsdagen vecka 16 :)
Hoppas vi ses då!
Figuuuuris
.............................................

Ja, jag och Figuris har vartit i Rom.
Okej, det var inte bara vi.
Det var Jag, Figuris, mina två kusiner, deras mamma och min mamma.
Så vi var 5 människor och en Figuris Virkus.
Imorgon kommer bilder på våren i min trädgård.
Vackert..
Figuris kommer också med på lite bilder.

Hejdå :)
Anna-Lisa



Kommentarer
Postat av: Guuurka !

Byggnaderna ser stora ut :o

2011-04-18 @ 07:18:00
Postat av: Hmmm...

Figuris äger 8D

2011-04-18 @ 07:19:25
Postat av: KaramELLEN

vet du vart man köper virkböckerr för jag hittar inga :)

2011-04-21 @ 20:48:12
URL: http://www.karamellen-ellen.blogspot.com
Postat av: Anna-Lisa

Finns att köpa på akademibokhandeln på mitticity och bokia. Sen finns det webbplatser som cdon.com ,

bokus.com eller adlibris.com, Jag rekommenderar Adlibris.

2011-04-21 @ 22:07:43
URL: http://virkivirkus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0